perjantai 10. lokakuuta 2008

HY-opettajat / lokakuu

Hyvä Yritys -hankkeen opettajien blogi. Kirjoittajat Anita, Outi, Susanna, Helvi, Olavi ja Pekka.

26 kommenttia:

Alida Juliesse kirjoitti...

Tervehdys,

mielenkiinnolla olen vieraillut silloin tällöin myös tällä opeblogilla katsomassa, jos joku opettajista jo olisi sopimuksemme mukaan tänne viestiä pitämistään SL-tunneista kirjoittanut. Mutta, vieläpä ei ole löydetty tätä blogia.
Itselläni on SL-ohjausta huomenna, joten olisin ollut utelias tietämään, mitä opiskelijat ovat sitä ennen tehneet.
Vaikka opiskelijat omat muistiinpanot käydyistä asioista tekevätkin, olisi tosiaan hienoa, jos myös opettajat kirjoittaisivat omia näkemyksiään ja aiheen, jota kyseisillä tunneilla on käyty.

Yhteistyöterveisin Anita/Alida

Anonyymi kirjoitti...

Salasana unohtui, vaihdoin uuteen ja pääsen jälleen blogiin kommentoimaan jihuu!

Anonyymi kirjoitti...

Hei!
Orabela / Outi yrittää epätoivoisesti kirjoittaa tänne jotakin, mutta aina jokin menee pieleen. Harjoitus tekee mestarin.
T: Orabela /Outi

Anonyymi kirjoitti...

Huomenta,
Pahoittelen Alida, että emme eilen kohdanneet , minä olin tulossa ja sinä menossa luokkaan 2020, ajattelin että näkisimme välillä, mutta näinhän ei käynyt.
Opiskelijat seikkailivat SL: ssä etsien tuotteita ja tavaraa mitä voisvat käyttää omassa yrityksessään.
Lisäksi keskusteltuani Olavin kanssa, opiskelijat pohtivat yrityksen nimeä, joka pitäisi olla selvillä loman jälkeen, lisäksi yrityksen liikeidea pitäisi hahmottua pikapuoliin. Nämä jäivät meiltä aika vaiheeseen.
Keskustelimme myös perjantaista ja ja sinä tarkistitkin aikataulun seminaariin eli oiskelijat työskentelevät aamupäivän ja tulevat seminaariin klo 13.30- 15.00.
Tänään pidän opinnäytetyön ohjausta eli vaihdan tunnit perjantain kanssa.
Torstaina klo 14.30 Stålla tavataan ja keskustellaan mitä SL:ssä tehdään seuravaksi.
Hyvää työpäivää kaikillle
Terveisin Orabela/ Outi

Alida Juliesse kirjoitti...

Tervehdys,

hienoa, että muitakin opettajia blogista löytyy.
Kiitos Orabela viestistä!
Eilen saimme ryhmän kanssa paljon aikaiseksi: liikeidean hahmotuksen kokonaisuudessaan (jess) sekä nimivaihtoehdoista nousi esiin hieno nimi, jonka olemassaolon ja käyttömahdollisuuden opiskelijat tarkistivatkin samalla www.ytj.fi -sivuilta. Opiskiljat ainakin allekirjoittaneen kanssa olivat innoissaan...(edellyttäen, että ne revontulet tosiaan saadaan toteutettua :))
Ryhmä tutki edelleen myös SL:n tarjontaa ja idea SL-yrityksen toteutukseen hahmottui yhä selvemmin. Laitoin myös ryhmän ideointia Jorgitolle/Georgesille eteenpäin siltä varalta onko suunnittelu myös käytännössä toteutettavissa SL:ssa.

Torstai klo 14.30 tapaamisen tieto ei ole tullut minulle asti??? Minulla on aamutunnit 10-12 ja perjantaina on seminaari.

Alida/Anita

Alida Juliesse kirjoitti...

Hei,

vaikka täällä blogissa ei aikapuutteen vuoksi opettajia vierailekaan, niin silti laitan vielä toistaiseksi tämän päivän tuntiaiheeni ryhmän 06TST:n kanssa. Eli aloitimme markkinointiteemalla ja siinä markkinointisuunnittelulla. Lähtökohta mitä markkinointi tarkoittaa ja markkinoinnin pääkohdat soveltaen tietoja SL-virtuaaliyritykseen. Esittelin ryhmälle EDU.fi Yrittäjyysväylää, josta "kohtitehtävänä" tulisi tutkia markkinointiin liittyvä moduuli 4. Perjantain 17.10. tunneilleni annoin tehtäväksi "ympäristöanalyysin", eli tutkiminen SL:ssa saaria eri maista, kuinka saaret on rakennetuu eri kohderyhmien mukaan, kuinka eri maiden saaria ja sen tuotteita on markkinoitu, kuinka näkyvää, houkuttelevaa se on jne. Eli tekemistä riittää...
SL-seminaarin ajan olen omat tuntini opiskelijoiden kanssa harjoitusyritys-luokassa läsnä.

Alida/Anita

Anonyymi kirjoitti...

Hei !
Keskustelimme ja pidimme palaveria opiskelijoiden kanssa, mitä tähän asti on tehty ja mitä tehdään tulevaisuudessa! Opiskelijat toivat esiin monenlaisia ongelmia liittyen tekniikkaan, virtuaalimaailmassa oopimiseen ja yritystoimintaan. Näkisin että meillä olisi varmasti kokoontumisen aihetta niin, että myöskin opiskelijat olisivat mukana tuomassa omia näkemyksiään, mitä mieltä olette.
Anita on hienosti aloittanut yleistä markkinoinnista ja opiskelijat ovatkin tutkineet SL ympäristöä. Mutta miten tästä eteenpäin, tuotteistaminen on vielä kesken jne.....

Terveisin Orabela/Outi

Alida Juliesse kirjoitti...

Tervehdys,

olen samoilla linjoilla Orbelan kanssa ja olenkin pyytänyt SL-asiantuntijoita olemaan läsnä seuraavilla nk. teoriatunneillani eli keskiviikkona 29.10.klo 10.15-11.45 luokassa Stå2B 115. Tärkeää on, että opiskelijat saavat suoriin kysymyksiinsä suorat vastaukset juuri hankkeen asiantuntijoilta eli Hannan sanoin "tietoa rajoituksista ja mahdollisuuksista".
Nyt nimittäin kävi Georgesin vastauksista kysymyksiini ilmi, että ryhmän 06TST:n "erittäin mielenkiintoinen ja kekseliäs" liikeidea ei ole toteutettavissa rakentamisen ja aikarajoituspuutteen vuoksi niin kuin ryhmä innostuneesti on alunperin suunnitellut. Eli liikeideaa täytyy muuttaa...
Lainaan tähän kohtaan Georgesin/Jorgiton sanoja:

"Eli edistystä ja ryhmiämme ajatellen, mielestäni Second Lifeen pitää viedä sellaisia liikeideoita, jotka voisivat viitata RL: n palveluihin tai tuotteisiin, näin olisi paljon helpompaa edetä.
Ymmärrän tietysti, että nuoret innostuvat uudesta ympäristöstä mutta toisaalta päätavoitteemme on tutkia miten opiskelijat ymmärtävät yrittäjyyttä ja miten oppimisprosessi kehittyy Second Lifen kautta, eikö niin?
Siksi ehdottaisin ajatella enemmän Second Lifea oppimisympäristönä, jossa opiskelijat tapaavat, kokoontuvat, keskustelevat ideoista avattarena ja rakentavat/pohtivat liiketoimintaa, joka viittaa RL:een (vaikka se ei olisi mullistava liikeidea).
Eli hakea enemmän business idea, joka olisi 50% SL:ssa ja 50% RL:ssa kuin 100% SL:ssa."

Eli tämän hetkinen liikeidea on liian työläs ja tarvitsee laatia yksinkertaisempi esim. "Matkalehti"...???

No, mielestäni ryhmän liikeidea olisi ollut myös reaalimaailmassa toteutettavissa, mutta SL:ssa ilmeisesti ei toimi laajuutensa vuoksi, mikä tietysti on ymmärrettävää. Harmi vain, että vasta tässä kohdin asia tulee esille.

Tästä varmasti opiskelijat "riemastuvat", mutta huomenna saavat oikeita vastauksia kysymyksiinsä, joista raporttia sitten myöhemmin.

Alida/Anita

Alida Juliesse kirjoitti...

gagistHei,

hienoa, että opiskelijat pääsivät tänään suoraan keskusteluun SL-tiimin vetäjien (Hanna, Jarkko ja Georges) kanssa.
Vilkkaasta keskustelusta huolimatta hyvällä käytöksellään opiskelijat esittivät asiallisia ja hyviä mieltään painavia kysymyksiään SL-asiantuntijoille, jotka osasivat myös antaa oikeanlaisia, ymmärrettäviä vastauksia. Keskustelun johdosta selvisi mm., että "onneksi" suurimman osan jo laaditusta liikeidean tuotteista hyväksyttiinkin luotavaksi. Tämä hieman lohdutti myös ryhmää.
Georges painotti, että SL-projektissa tärkeintä on opiskelijoiden ymmärtää yrittäjyyttä eikä ajatella "rahan tekoa". Itseäni yllätti se, että Georgesin kysymykseen "Mikä on yrittäjä, mitä sanalla yrittäjä tarkoitetaan?" ei opiskelijat osanneet vastata. Pitkän mietinnän jälkeen joku sanoi "se, jolla on firma". Aika hälyttävää, kun ajatellaan, että kurssin nimi on -Ohjelmapalveluyrityksen perustaminen ja toiminta- ja kurssia käyty jo 1kk.
Päätimme Georgesin luvalla jatkaa jo aletulla markkinointi-teemalla "RealLifessa" ja hän lupasi pian ohjeistaakin opettajia sekä opiskelijoita markkinoinnilla nimenomaan SL:ssa.

Annoin Georgesille tutkittavaksi meille kurssin alussa jaetun Finnveran liiketoimintasuunnitelman, jonka mukaan on sanottu edettävän. Merkitsin hänelle kohdat, jotka on mainittu minun ja Orbelan/Outin alueeksi tässä vaiheessa tässä projektissa eli liikeidea sekä tämänhetkinen markkinointi. LTS Georgesille sen vuoksi, että hän voi kertoa meille mitkä kohdat ko. LTS:sta tulisi markkinoinnin jälkeen seuraavaksi SL:a ajatellen ottaa opetuksessa huomioon.

Georges vierailee vielä huomenna torstaina 30.10. Olavi Virtasen tunneilla perehdyttämässä opiskelijoita tiettyihin toimintoihin.

Eli tällaisia terveisiä tältä päivältä.

Alida/Anita

Jorgito Arado kirjoitti...

hello

kiitos Sinulle Alida kun annoit meille tilaisuutta puhua suoraan opiskelijoille
oli hyvä debatti :)

vielä korostan kuten sanoit edellisessa kommentissa, että tavoite on saada opiskelijat ymmärtämään mikä on yrittäjyys, eikö niin?
hankkeen kannalta, on tärkeää tietää miten tieto/ymmärrys yrittäjyydestä menee opiskelijoille Second Lifen kautta ja miten he oppivat sitä.
Muistutan, että loppujen lopuksi SL on pelkkä toinen "maa" jolla oma kulttuuri, oma kieli, oma toimintatapa, oma valuutta etc...

Kutsukaa meidät aina kun tarvitsemme apua.

kaikki yhdessä olemme vahvempia...

Jorgito

Anonyymi kirjoitti...

Hei,
Olen samaa mieltä, että opiskelijoiden pitäisi ymmärtää yrittäjyyttä ja yrittämistä, mitä se tarkoittaa reaalimaailmassa. Tällä hetkellä tämä tuntuu olevan aika hukassa ja SL sekoittaa vielä lisää. Paneudutaanko LTS:n ja yrityksen perustamiseen, ja miten yritys toimii aivan oikeassa maailmassa ensin ja sen jälkeen katsotaan kuinka se toimisi SL maailmassa.
Terveisin Orabela/Outi

Jorgito Arado kirjoitti...

Kolme asiaa

1. Olen avannut 06TST ja 07ZST blogit maailmalle. Se tarkoittaa että kuka tahansa nyt voi kirjoittaa kommentteja.
Katsotaan miten tämä toimii.

2. Olen edelleen lähettänyt teille "kirjoittajaoikeus” tarjouksen.
Yrittäkää hyväksyä se. Olen tietoinen, että on tullut virheilmoituksia ja valitettavasti en osaa sanoa mistä voi tulla paitsi, että erilaisissa forumeilla, jossa olen käynyt on puhuttu näistä virheilmoituksista ja ainut syy siihen on se, että blogger on niin tukossa, ettei toimi kunnolla. Liika ihmisiä bloggamassa ilmeisesti.

3. Yrittäjyys ja yrittäjä
Olen lukenut liiketoimintasuunnitelmaohjeet ja siinä on yrittäjyyteen liittyviä "huippu"ohjeita. Ne ovat tietysti tarpeellisia koska yrittäjyyskäsitteellä pitää olla vahva pohja mutta samalla hyvin teoreettisia.
Pitäisikö avata se käsite/konsepti lisäämällä toisen harjoituksen? kyselee nöyrästi Jorgito...

Ehdottaisin seuraavan tehtävän (etätehtävän) opiskelijoille:
Kirjoittaa pieni skenaario (30-40 riviä) yritysperustamisesta kuten he voisivat kuvitella olevan mutta hyvin konkreettisesti, ketkä he tapaavat siis viranomaiset esim., kenen kanssa he asioivat luodakseen yrityksen, keneltä he pyytävät rahaa/lainaa, miten tapahtuu, miten he järjestävät markkinointia, kenen kanssa, onko heillä auto, toimisto, missä, tietokoneet, eli fyysiset ympäristöt, työkalut, ihmiset, ja lopuksi toiminta.
Tämän jälkeen voidaan katsoa yhdessä miten soveltuu Second Lifeen ja mitkä ovat vastaavat "ihmiset", viranomaiset, työkalut, toiminnot Second Lifessa.
vain idea.

Your thoughts?

all the best
Jorgito

Alida Juliesse kirjoitti...

Hei jälleen ja here still alive!

1. Tätä juuri tarkoitan, mitä Orabelakin kysyy. Kyllä on ensisijaisen tärkeää, että nyt varsinkin keskitytään ensin kokonaisuutena oikeaan elämään eli RealLife ja sen jälkeen siirretään LTS SL:iin mahdollisuuksien mukaan. Onhan opiskelijoiden aivan pakko saada tietää kuinka yrityksen perustaminen käytännössä KOKONAISUUDESSAAN toteutetaan oikeassa elämässä. Eli Orabela: Minä kannatan! :)

2. Georges/Jorgito:

Ymmärtääkseni opiskelijoiden olisi pitänyt jo tuollainen "skenaario" tehdä tuon NuoriYrittäjyys-opinnon eli Olavin johdolla viranomaisineen, rahoitusmahdollisuuksineen jne???
Sitäpaitsi nuo kaikki muut mainitsemasi kysymykset liittyvät nimenomaan tuohon liikeideaan, jonka ryhmä on kirjallisesti jo laajasti tehnytkin ja josta sinulle on myös mainittu. Tuotteet ja palvelut eilisessa keskustelussa oli vain yksi osa tehtyä liikeideaa. Emmehän muuten olisi voineet/saaneet edetä markkinointiin...=D
Eli ryhmä voi vaikka heti huomenna sinulle laatimansa liikeidea-kokonaisuuden toimittaa , jotta pääset vielä eilisen keskustelun jälkeen pintaa syvemmälle. Okei?

Valitettavasti on sanottava, että toivottu "oppimisprosessi" ei ole voinut edes ko. ryhmän puolesta alkaakaan kaikkien epäselvyyksien ja ristiriitaisuuksien vuoksi, jotka jatkuvasti matkan varrella seuraavat. (Onneksi LI:n tuotteet/palvelut näyttävätkin osin vihreää valoa.)

Minun on sanottava, että säälin varsinkin tätä ryhmää 06TST, jonka pitäisi saada oppilaitoksesta tieto/taito yrittäjyydestä oikeassa elämässä ja nyt tämä epäselvä SecondLife "tukena" on sekoittanut heidän elämänsä ja vienyt kurssista varsinaisen opetuksellisen sisällön ajallisestikin täysin. Siksi on erittäin hyvä, että Outi/Orabela on kanssani samaa mieltä, että jatkamme nyt normaalia opetusta kunnes SL on siinä kunnossa, että sen voi ottaa opetuksessa käyttöön!

Alida/Anita

PS. Orabela, jos tarvitset apu/materiaalia siihen oppimispäiväkirjaan niin olen käytettävissä. Sen täyttämistä voisi käyttää muuten myös kurssin arviointiin, koska muuten on kurssista hankala antaa arvosanaa, mitä mieltä olet???

Alida Juliesse kirjoitti...

Ja Alida täällä jälleen!

Koska sain kuulla, että jatkamme tästä päivästä lähtien ko. kurssia RL:ssa "paperilla" niin tarkoitus olikin jatkaa siitä markkinoinnista, johon olimme viimeksi jääneet. Tosin otin pikakertauksena hieman yrittäjyyttä sekä perustamistoimenpiteitä, koska opiskelijat eivät tienneet mitä papereita NY-rekistöröintiin olivat allekirjoittaneet ja mikä on yleisesti yrityksen perustamisprosessi. (???!)
Kuulin myös opiskelijoilta, että LTS oli ehditty kokonaisuudessaan jaotella ryhmille organisaation mukaan ja siinähän oli jo jaettu tuo markkinointi-osuuskin opiskelijoiden tehtäväksi. Hienoa sinänsä!
No, minä jokatapauksessa jatkoin opettajana omaa minulle aiemmin kohdennettua markkinointiosuutta ja täytyy nyt vain suuresti ihmetellä, että se sovittu aihe/asia mikä minulle oli annettu on nyt sillisalaattia. Eli fiksummat, voisitteko ystävällisesti kertoa mikä tässä nyt tällä hetkellä on se etenemistarkoitus sen sovitun LTS:n mukaan? Ensin annettiin kohta liikeidea, sen jälkeen markkinointi. Mikä on nyt tällä hetkellä siis se opettajan rooli?
Sitäpaitsi: tulee mieleeni miksi näitä blogeja on perustettu, koska tänne ei kirjoita kuin kaksi opettajaa eikä info muuten kulje! Älkääkä sanoko, että X-asemalta löytyy! Opiskelijoiden näkemys tunneillakäydyistä on aivan eri asia kuin opettajan oma sana. jos sanotte, että opiskelijat eivät aina puhu niin kuin asiat oikeasti on, niin kommentoikaa tuntejanne itse.

Ei ihme, että tässä potee migreeniä joku muukin...paranemista Orabela!

Alida/Anita

Alida Juliesse kirjoitti...

Niin, onkohan tuo X-asemlla aiemmin säilytetty ryhmän pöytäkirjakansio siirretty "väliaikaisesti" jonnekin muuhun osoitteeseen, koska mainittu kansio näyttää tällä hetkellä olevan tyhjä?! Ope-SL-perehdytyksen pöytäkirjassa 30.10. ei muutosta mainita.

Anita

Jorgito Arado kirjoitti...

Friendly greetings,

Kyllä, mekin haluaisimme kuulla/lukea enemmän opettajien tunteita ja ajatuksia.
Sähköposti on hieno työkalu mutta ei vasta hankkeen viestinnän tarpeisiin kun taas blog on hieno medium vaihtaakseen ajatuksia/tunteita.

all the best
Jorgito

Jorgito Arado kirjoitti...

X- levystä

Jos kyse on hankkeeseen liittyvistä asiakirjoita, eikö olisi hyvä käyttää meidän Elsaa?

vai mistä on kyse, I dont follow

kyselee Jorgito

Alida Juliesse kirjoitti...

Tervehdys Georges,

kyllä kyse on projektiin liittyvistä asiakirjoista, nimittäin opiskelijoiden laatimia pöytäkirjoja aina kunkin opettajan pitämien tuntien sisällöstä päivittäin.
Mielestäni olisi myös hyvä, että kaikki SL-+HY -projekteihin liittyvä aineisto löytyisi yksinkertaisesti yhdesta ja samasta paikasta "yhdellä silmäyksellä" eli Elsahan on juuri sitä varten!

But, who cares :(

Anita

Jorgito Arado kirjoitti...

We definitively care Anita!
Uusia toimintatapoja on aina vaikea luoda, kyllä.
mutta we keep trying

ciao,
Jorgito

Orabela Shinn kirjoitti...

Hello,
Uusia toimintatapoja luodessa kohdataan varmasti ongelmia tavalla tai toisella.Tässä SL Hyvä yrittäjyys projktissa ongelmia ja näkemyseroja on kasaantunut nyt roppakaupalla sekä opettajille, että opiskelijoille. Näkisin,että meidän opettajien tulisi löytää jollakin tavalla yhteinen ymmärrys, miten jatkossa edetään.
Muistaakseni jossakin palaverissa , olisiko se ollut keväällä , että määrätyin väliajoin pitäisimme palaveria myöskin opiskelijoiden kanssa, Nnin että projektin vetäjät ja opettajat ovat paikalla. Minusta olisi hyvä kunnella opiskelijoiden tuntoja oppimisprosessin aikana.
Olen myös itse "aika pihalla", missä mennään Hyvä yritys opintojaksolla! Aika ajoin tuntuu että nyt jälleen kaikki on selvää missä mennään, mutta seuravassa hetkessä kaikki on jälleen toisin.
Pääsemmekö yhteisymmärrykseen, että käytetään kaikki Elsaa ja kaikki matsku , mikä liitty SL:n löytyy Elsasta?
Mikä mättää, että kaikki projektissa olevat opettajat eivät viitsi?, halua?; vai ...? käydä blogissa? Blogissa käyminen ja kommentoiminen voisi lisätä yhteistä ymmärrystä asiaan?
Terveisin Orabela /Outi

Alida Juliesse kirjoitti...

Hi again,

ja hyvä Orabela, aivan samaa mieltä!!!
Kyllä meillä on muuten myös juuri ko. kurssin alussakin tänä syksynä eräässä "huutopalaverissa" ollut puhetta tuosta säännöllisestä tapaamisesta koko tiimin sekä opiskelijoiden kesken. Kuten huomaamme, sitä ei jotkut pidä tarpeellisena, valitettavasti!
Kyllä ne yhteiset pelisäännöt on pakko löytyä ja on otettava huomioon kokonaisuus, johon liittyy KAIKKIEN projektissa mukana olevien mielipiteet ilman tyrmäyksiä!
Kysymys kuuluukin: ketkä ottavat tämän projektin tosissaan, myös TIIMINÄ? Jos joku haluaa viedä opetusprojektin yksin läpi, niin pls, ilmoittakaa myös siitä!

Alida/Anita

Anonyymi kirjoitti...

Heipä hei!

Juttelin Anitan kanssa viime viikolla tästä kaikesta "hämmennyksestä", jota tässä on opettajat uuden ympäristön käyttöönotossa kokeneet. Myös tiimiytyminen opettajien kanssa on tuonut omat ongelmansa. Lupailin aikaisemmin, että tulisin esittelemään ryhmälle yrittäjämäistä oppimistapaa, mutta totesimme Anitan kanssa, että ainakaan ihan vielä ei ole sopiva hetki ryhmälle, koska nyt on hieman "pöly laskeutunut" ja tämä esitys saattaisi vain sekoittaa opiskelijarukat. Mutta palaan asiaan myöhemmin esityksen kera, kun aika on siihen sopiva.

Se, että kaikki opettajat eivät ole ottaneet näitä verkkotyökaluja käyttöön on harmi, heitä tarvinnee kannustaa vielä!

Ja muistakaa, että olen tavoitettavissa seinänaapurista stå 6. 2 krs. jos tarvii.

Hyvää viikkoa!

Terveisin Susanne Luminos/Heidi

Anonyymi kirjoitti...

Tervehdys!
Opiskelijat pohtivat tänään uudestaan yrityksensä liikeideaa, joka toimisi ensin reaaliajassa ja myöhemmin se muutetaan SL:ssä toimivaksi.
Olavi ohjeisti maanantaina opiskelijat työstämään liiketoimintasuunnitelmaa, jota työstetään nyt seuraavilla tunneilla.
Opiskelijoista joku kysyikin, että koska he pääsevät toimimaan SL:ssä ja vastasin, että heti kun liiketoimintasuunnitelma reaalimaailmassa on valmis ja ymmärrys yrityksen perustamisesta ja toiminnasta on kasvanut.
Tässä kohtaa Heidi voisi tulla mukaan.
Opiskelijat kävivät kaikki 06TST blogissa ja kaikki pääsivät kommentoimaan.
Kaikki saivat uutta intoa ja motivaatio on noussut kaikilla, sekä opiskelijoilla että opettajilla merkitsevästi tämän alkuviikon aikana.
Todella mukava kuunnella opiskelijoiden pohtimista ja mielipiteiden vaihtoa liikeidean ympärillä.
Tämän tyyppinen opetuksen ohjaaminen, tiimissä opettaminen ja uuden ympäristön sisäistäminen ja yhteisen ymmärryksen ja toimntatapojen prosessointi vie vain oman aikansa.
Hyvää päivänjatkoa kaikille
Orabela / Outi

Alida Juliesse kirjoitti...

Hallo,

olen huomannut, että opiskelijat ovat aamutunneilla paljon vastaanottavaisempia ja aktiivisempia kuin iltapäivällä (13.30-16.15), myös tänään.
Jaoin opiskelijoille kopiot tähän asti PowerPointilla tunneillani käydyistä asioista: Liikeideasta liiketoimintasuunnitelmaan & Markkinoinnin suunnittelu.
Alkuväsymys saatiin kuitenkin nopeasti laannutettua, kun ryhmä alkoi pohtia jo laaditun SL-liikeidean mahdollisuutta RealLifessa. Eli alkuperäistä liikeideaa ei täytynyt/tarvinnut muuttaa kuin pienellä hienosäädöllä. Erinomaisesti koko ryhmä oli ideoinnissa mukana mielipiteineen ja ryhmä saikin hyvän, yksimielisen kokonaistuotoksen aikaiseksi. Tästä on hyvä jatkaa liiketoimintasuunnitelman organisaatiokaavion mukaiseen ryhmätyöhön.
Tämän päivän tunneilla oli hienoa huomata, että eriävistä mielipiteistä huolimatta tiimityöskentelytaitoa opiskeiljoilta löytyy yksimieliseen päätöksentekoon. Hyvä tytöt ja pojat, näin se toimii!

Alida/Anita

Jorgito Arado kirjoitti...

Hello,

Kuusi asiaa

1. Pitäisikö luoda toinen HY-opettajat otsikko, jonka nimi voisi olla HY-Opettajat- Marraskuu
eli seuraavat kommentit voisivat mennä suoraan sinne? Ei tarvitsisi kelata alaspäin niin paljon.Just an idea.

2. Olen lisännyt vielä Markkinointi-vinkkejä wikiin.
Tutustukaa uusiin kohtiin 5, 6, 7 ensimmäisellä sivulla.
Toiselle sivulle, (jatko) lisäsin "Important to remember" markkinointiasioita SL ssa eli A-kohta
(muut kohdat tulevat ensimmäiseltä sivulta)
Kolmannelle sivulle, (advanced)
en ole vielä viennyt paljon mitään mutta aion lähitulevaisuudessa.

3. Erkki on tehnyt lumikengät ja lumilinnan.

4. Aurora Borealis on tutkittu.
Onnistuu mutta ei ihan lähitulevaisuudessa.

5. Laatikko, johon viedään vaatteet on työn alla.

6. Ostimme "erämaa" saaren eli 65 000 m2 lisää. Se antaa paljon enemmän tilaa opiskelijoille kehittää toimintaa. Voimme jakaa saaren LAMKin Matkailulaitoksen opiskelijoiden kanssa. Saari tulee Paijat Hame Edu Island WEST puolelle.
Voin selittää torstaina 6.11.2008 mikä erämaa-saari tarkoittaa.
Toimitus vie noin 8 työpäivää Linden Labin tietojen mukaan.

all the best,
Jorgito

Alida Juliesse kirjoitti...

Kiitos Georges infoista!

RealLifesta siirryttäessa SecondLifeen on näiden tietojen perusteella varmasti helpompi jatkaa oppimisprosessia virtuaalisessa yritysmaailmassa. Fine!

Kyllä mielestäni olisi myös selkeämpää, jos joka kuukaudella olisi oma "keskustelutilansa" ;)

SL-markkinointiin on aina hyvä tutustua...edelliset vinkkisi jaoin myös opiskelijoille ;)

C U on thursday!

Anita